روانشناسی رنگها
روانشناسی رنگ در طراحی سایت به ما کمک میکند تا با خصلت، رمز و رازها و نماد هر رنگ آشنا شویم و با دانستن این موضوع (روانشناسی رنگ در طراحی سایت) آگاهانه سایت خود را طراحی کنیم و مرتبط با محتویات هر بخش به جذابتر شدن سایت خود که نمادی از هویت ماست کمک کنیم. محتوای سایت ما و ظاهر آن نباید باهم در تناقض باشند؛ به همین دلیل نیاز است که با زبان رنگها آشنا شویم و به صورت صحیح از آنها استفاده کنیم.
این نکته را نیز بدانید که فقط 0.1 ثانیه طول میکشد که ظاهر و رنگ بندی سایت ما روی مخاطب تاثیر بگذارد.
رنگ نارنجی
- نارنجی رنگی گرم است.
- این رنگ در بین زن و مرد محبوبیت کمتری دارد.
- این رنگ سرشار از انرژی است؛ حس رقابت و سرگرم کنندگی ایجاد میکند.
- در کاربر حسی را القا میکند تا اقدام به خرید، فروش یا اشتراک گذاری مطالب و مقالات سایت کند.
- این رنگ مناسب سایتهای مربوط به غذا، فروش محصولات کودک، سرگرمی، تجاری و خودرویی است.
- استفاده کم ازین رنگ بهینه و استفاده زیاد از آن خسته کننده است.
رنگ آبی
- آبی رنگی سرد است.
- از محبوبترین رنگها در بین زن و مرد است.
- رنگی است که تفکر و تعقل را بالا میبرد.
- برای جلب اعتماد مخاطب استفاده میشود پس مناسب سایتهای بانکها یا موسسات سرمایه گذاری است.
- باعث کوری اشتها میشود پس مناسب سایتهای مربوط به غذا و رستوران نیست و مناسب سایتهای مربوط به رژیمهای تغذیه است.
- استفاده زیاد از رنگ آبی ممکن است حس افسردگی را به مخاطب القا کند.
رنگ بنفش
- مخاطبان این رنگ خانمهای جوان هستند.
- این رنگ نماد یکدلی و یکدستی و نشان دهنده ثروت و تجملات است.
- تحریک کننده قدرت تخیل و تامل است.
- سایتهای مرتبط با مد، فشن، یوگا، محصولات آرایشی ، مسافرت، طبیعت، هنر، محصولات علمی، سلامت و تکنولوژی هم از رنگ بنفش استفاده میکنند.
- برای سایتهای هواپیمایی مناسب نیست.
رنگ مشکی
- از پرکاربردترین رنگهاست.
- به تنهایی در پس زمینه استفاده میشود.
- رنگ قدرت و اعتماد به نفس است.
- به طور کلی استفاده از رنگ نوک مدادی بهتر از رنگ مشکی است.
- معمولا برای کالاهای لاکچری، خاص، شیک و متفاوت استفاده میشود.
- استفاده زیاد ازین رنگ نماد مرگ و عزا است.
رنگ قرمز
- قرمز رنگی گرم است.
- بین زن و مرد محبوبیت دارد.
- رنگ پر از هیجان، اشتیاق و قدرت است.
- فشار خون و ضربان قلب را بالا میبرد و تحریک کننده اشتها است؛ پس مناسب سایتهای تغذیه و رستورانها است.
- برای لوگو و دکمههای سایت مناسب است زیرا توجه مخاطب را به خود جلب میکند.
- سایتهایی با مضمون عشق، جنگ، حسادت، خطر و خشونت میتوانند ازین رنگ استفاده کنند؛ مناسب سایتهای دوست یابی، تناسب اندام، ورزشی، غذایی و آرایشی هم میباشد.
- برای تخفیفها و بنرهای تکانشی مناسب است؛ زیرا مخاطب را وادار میکند بدون تفکر خرید کند.
- بهتر است برای سایتهایی با محتوای سرمایه گذاری و هواپیمایی استفاده نشود.
رنگ زرد
- زرد رنگی گرم است.
- مخاطب این رنگ، جوانان هستند.
- برای القای حس سرزندگی، هیجان، شادابی و هشدار است.
- با این رنگ افراد را به انجام کاری تشویق میکنید.
- مناسب سایتهایی است که عکسهای آن بیشتر از نوشتهها است.
- به طور کلی مناسب سایتهای خوراکی، فروشگاهی و تجاری است.
- به تنهایی مناسب نیست بهتر است در کنار رنگ مخالف بیاید.
- اگر ازین رنگ زیاد استفاده شود باعث خستگی و فشار چشم میشود.
رنگ سبز
- رنگ سبز نماد طبیعت، نظم، رشد، هماهنگی، آرامش، سلامتی، رشد، پیشرفت، خلق کردن، گیرایی بالا، امنیت، جلب توجه، توسعه، تجارت و بخشندگی است.
- این رنگ ذهن را باز میکند و مخاطب را به فکر کردن وادار میکند.
- رنگی مناسب برای پس زمینه است.
- مناسب شرکتهای مالی با محتوای توسعه و تجارت است.
- رنگ سبز برای سایتهایی با محتوای تکنولوژی مناسب نیست.
- استفاده زیاد از سبز روشن چشم را خسته میکند.
رنگ قهوهای
- این رنگ بین دو گروه زن و مرد زیاد محبوب نیست.
- سایههای کمرنگ قهوای، نماد حمایت و امنیت است.
- رنگ قهوه ای بیشتر در سایتهای مربوط به مشاوره املاک، خاک و لای روبی، طبیعت و محصولات اورگانیک، قهوه و شکلات استفاده میشود.
- این رنگ به عنوان پس زمینه در سایتهایی با محتوای طبیعت مناسب است.
- رنگ قهوای بیشتر مناسب برندهای کلاسیک، آنتیک، عتیقه و قدیمی است.
- استفاده بیش از حد ازین رنگ باعث ایجاد احساس کسلی در افراد میشود.
- سایههای تیره قهوهای، خسته کننده است.
رنگ سفید
- نماد صلح و دوستی، برابری، قدرت و وسعت است.
- ایجاد کننده یک حس اعتماد و قابلیت اطمینان در مخاطب میباشد.
- رنگ مناسب پس زمینه است.
- مناسب سایتهایی با مضمون سلامت، درمان، بهداشت، تمیزی و پاکی است.
- به عنوان رنگ مکمل در کنار هر رنگی در جای صحیح خود زیباست.
رنگ صورتی
- این رنگ نماد صلح و آرامش است.
- ویژگیهای رنگ قرمز را دارد اما به صورت آرام تر.
- رنگ صورتی نه تنها رنگ مورد علاقه دختران و خانمها است، بلکه در سایتهای مردانه هم استفاده شده و بازخورد خوبی دارد.
ترکیب رنگهای مناسب
در این قسمت از مقاله روانشناسی رنگ در طراحی سایت به شرح ترکیب رنگهای مناسب به طور خلاصه میپردازیم تا با توجه به نوع سایت خود از نکات زیر بهره مند شوید:
بنفش ← بهترین ترکیب با قرمز، نارنجی، زرد، سبز و سیاه
بنفش کمرنگ ← مناسب قسمتهای اصلی سایت مثل header است به خصوص سایتهایی که مخاطبشان خانمها هستند.
قرمز ← با رنگهای خنثی مثل سفید خوب است.
نارنجی + سبز ← نشاندهنده تازگی و خوشمزگی است.
نارنجی + سفید + قهوای + خاکستری + مشکی ← برای هرجایی جالب است.
صورتی + بنفش + آبی + مشکی ← ترکیب مناسبی است.
سبز + کرم + سفید ← بسیارآرامش بخش است.
سبز تیره + سیاه + خاکستری + سفید ← مناسب سایتهای بانکی است.
مشکی + بنفش + طلایی + قرمز + نارنجی ← ترکیب عالی است.
رنگ قهوهای ← بهتر است به تنهایی استفاده نشود و با سبز و قرمز و نارنجی ترکیب شود.
آبی ← بهتر است بجای پس زمینه در header و footer استفاده شود.
آبی آسمانی + سفید + سیاه + مرجانی ← ترکیب عالی است.
میتوان در سایت از آبی کمرنگ استفاده کرد اما دکمهها را قرمز یا سبز یا زرد کرد تا احتمال کلیک بالا رود.
زرد + قرمز + نارنجی ← مناسب سایتهایی با محتوای تغذیه و خوراکی است.
زر + قهوهای ← مناسب سایتهایی با محتوای ساحل و ماسه است.
زرد + سیاه + خاکستری ← مناسب سایتهای صنعتی است.
چرخه رنگی
با توجه به نکات روانشناسی رنگ در طراحی سایت خودتان باید از حداقل دو رنگ متضاد و مکمل هم استفاده کنید.
تک رنگ: اگر قصد دارید تنها از یک رنگ استفاده کنید بهتر است از طیفهای مختلف همان رنگ استفاده کنید (از روشن تا تیره).
رنگهای مشابه: از دو رنگ در کنار هم روی چرخه رنگ استفاده میکنیم که میتواند خسته کننده هم باشد. برای متعادل کردن آن باید یک رنگ را به عنوان رنگ غالب استفاده کنیم و از بقیه رنگها هم در جاهای خاص استفاده کنیم.
رنگ سه گانه: سه رنگ که با فاصله یکسان روی چرخه رنگ قرار میگیرند contrast را بالا میبرند و همچنین باید گفت که نسبت به استفاده از رنگ مکمل بهتر و متداولتر است.
رنگ چهارگانه: ویژگیهای موارد بالا را دارد اما ایجاد تعادل بین 4 رنگ مقداری مشکل است.
رنگهای خنثی بسیار عالی هستند و تعادل خوبی ایجاد میکنند.
با تمام موارد گفته شده میتوان پالت رنگی مورد نیاز را ساخت یا حتی از پالتهای رنگی آماده در گوگل استفاده کرد فقط باید دقت داشت که خوانایی و کنتراست پایین نیاید.
قانون 10/30/60
مدت هاست که از این قانون در روانشناسی رنگ در طراحی سایت استفاده میشود زیرا این فرمول باعث ایجاد تعادل در بین رنگها میشود. این قانون به ما میگوید که باید از رنگ اصلی سایتمان در 60 درصد از فضای سایتمان استفاده کنیم. از رنگی که به نسبت رنگ اصلی کمتر لازم است هم تنها در 30 درصد از فضای سایت و از سایر رنگهایی که خیلی کمتر لازم میشوند، در 10درصد فضای باقیمانده استفاده شوند تا چشم مخاطب به راحتی از یک نقطه کانونی به نقطه دیگر برود.
روانشناسی رنگ در یک نگاه
در این مقاله به شما روانشناسی رنگ در طراحی سایت را آموزش دادیم که متناسب با محتوای سایت خود از چه رنگهایی میتوانید استفاده کنید.
رنگهای سفید و مشکی به عنوان رنگهای مکمل میتوانند استفاده شوند.
رنگهایی که جلب توجه میکنند، مثل زرد یا قرمز، نباید از آنها به عنوان رنگ غالب استفاده کرد.
در جاهای حساس از سایت زمانی که میخواهید توجه مخاطب را به انجام کاری جلب کنید، از رنگهایی مثل نارنجی یا قرمز یا سبز استفاده کنید.(ترجیحا رنگی مخالف با رنگ عمدهی سایت شما).
بهتر است سایت شما تک رنگ یا دو رنگ نباشد از حداقل 3 رنگ استفاده کنید (بیشتر از سه رنگ هم استفاده نکنید زیرا که سایت رنگارنگ برای مخاطب جذابیتی ندارد).
از رنگهایی جز رنگهای مکمل زیاد استفاده نکنید زیرا باعث کسلی و خستگی مخاطب میشود (مثلا اگر رنگ سفید رنگ غالب سایت شماست، زیاد استفاده کردن از آن مشکلی ایجاد نمیکند).
در استفاده از رنگها، جنسیت مخاطب، محدود سنی و علاقه مندیهای او را هم مد نظر قرار دهید.
میتوانید برای اطلاعات بیشتر به سایت روانشناسی رنگها در طراحی سایت مراجعه کنید.
خوشحال میشیم نظرات خودتونو توی بخش دیدگاهها با ما در میان بذارید.
مقاله خوبی بود، آن را با دوستانم به اشتراک گذاشتم.