جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

خطایابی و رفع خطا های وردپرس

اگر سایت وردپرسیتون باز نمیشه یا خطا نشون میده، توی این مقاله روش خطا یابی و حل مشکل رو بهتون آموزش میدیم تا به راحتی مشکل سایتتون رو حل کنید.
خطایابی و آپدیت دستی پوسته و افزونه‌ها

اولین قدم برای خطایابی سایت وردپرسی‌تان این است که خطاها و مشکلات را متوجه شوید تا بتوانید اقدام به رفع آن‌ها کنید. در این مقاله به بررسی و خطایابی چند مشکل رایج در وردپرس می‌پردازیم و روش حل هر مورد را نیز به شما آموزش خواهیم داد.

در ابتدای این مقاله، روش فعال و غیرفعالسازی حالت خطایابی وردپرس را بررسی خواهیم کرد. سپس خطاهای Critical Error و صفحه سفید را بررسی و روش حل آن‌ها را آموزش می‌دهیم و در ادامه به بررسی مشکل اتصال به پایگاه داده و ماندن در صفحه تعمیرات می‌پردازیم.

مشاهده خطاها در سایت

این روش برای مخفی کردن خطاهای PHP در سایت استفاده می‌شود و اگر با پیام خطای جدی یا critical error در سایتتان مواجه هستید، بخش بعدی مقاله را مطالعه کنید.

خطایابی ارورهای PHP

نمایش خروجی دیباگ در صفحات سایت (تصویر بالا) به دلیل نمایش دادن اطلاعات حساس مربوط به سایت، از لحاظ امنیتی صحیح نمی‌باشد. به علاوه نمایش این ارور ها در خروجی صفحات سایت باعث اختلال در نمایش سایت می‌شود و خطایابی وردپرس را با مشکل مواجه می‌کند. بنابراین پیشنهاد می‌شود که همیشه نمایش خروجی دیباگ در صفحات سایت غیر فعال شود و خطایابی ارور ها از طریق بررسی اطلاعات ذخیره شده در فایل لاگ دیباگ انجام می شود.

فعال کردن حالت Debug

می‌توانید از کدهای زیر به ترتیب برای برای فعال سازی حالت دیباگ وردپرس، غیر فعال کردن نمایش خروجی دیباگ در صفحات سایت و نمایش لاگ مربوط به مشکلات سایت در فایل wp-content/debug.log استفاده کنید.

این کد باید قبل از عبارت /* That’s all, stop editing! Happy blogging */ به فایل wp-config.php وردپرس اضافه شود.

				
					define('WP_DEBUG', true);
define('WP_DEBUG_LOG', true);
define('WP_DEBUG_DISPLAY', false);
@ini_set('display_errors', 0);
				
			

جهت مشاهده خروجی در تمام صفحات سایت فقط از دستور define(‘WP_DEBUG’, true) استفاده کنید.

غیرفعال کردن حالت Debug

فعال ماندن حالت دیباگ برای مدت طولانی منجر به افزایش سایز فایل لاگ می‌شود. در نتیجه این موضوع منجر به اشغال  فضای زیادی از دیسک سرویس شما خواهد شد. علاوه بر آن، معمولاً در صورت افزایش سایز فایل به بیش از دو گیگابایت، به دلیل تنظیمات امنیتی هاست، وردپرس قادر به نوشتن اطلاعات بیشتر در این فایل نیست و این موضوع باعث بروز خطای 500 و از دسترس خارج شدن سایت می‌گردد. بنابراین همیشه بلافاصله پس از پایان عیب‌یابی، حالت دیباگ وردپرس دوباره غیر فعال کنید و فایل debug.log را حذف کنید.

جهت غیرفعال کردن حالت debug در وردپرس، کد زیر را جایگزین کدهای گفته شده در قسمت قبل کنید:

				
					ini_set('display_errors','Off');
ini_set('error_reporting', E_ALL );
define('WP_DEBUG', false);
define('WP_DEBUG_DISPLAY', false);
				
			

خطایابی مشکل در اتصال به پایگاه داده

با توجه به این که خطای اتصال به پایگاه داده، علت‌ها و راه حل‌های گوناگونی دارد، جهت حل این خطا، مقاله زیر را مطالعه نمایید:

خطایابی صفحه سفید

در صفحه سفید مرگ وردپرس یا The WordPress White Screen Of Death، شما به هر بخش از سایت که مراجعه کنید، فقط یک سفید مشاهده خواهید کرد که هیچ محتوایی در آن وجود ندارد. در بهترین حالت یکی از بخش‌های پیشخوان وردپرس و یا صفحات سایت به این شکل خواهند بود و در بدترین حالت هر دو بخش به این شکل هستند که این مشکل معمولا به دلیل خطاهای php یا محدودیت‌های اعمال شده بر روی حافظه رخ میدهد.

در ادامه به بررسی ورفع مشکل صفحه سفید مرگ وردپرس  می‌پردازم:

اولین روش برای رفع این مشکل، فعال کردن حالت debug در وردپرس است. برای حل مشکل صفحه سفید، کافیست حالت debug را فعال کنید و با توجه به ارورهای نمایش داده شده، اقدام به خطایابی و رفع خطا های سایتتان کنید.

دومین روش غیرفعال کردن افزونه‌ها است. برای این کار وارد پوشه‌ی wp-content از هاست خود شوید و نام پوشه plugins را تغییر دهید. اگر مشکل صفحه سفید حل شد، نام پوشه را به حالت اولیه برگردانید و وارد این پوشه شوید. حالا با تغییر نام پوشه مربوط به هریک از افزونه‌ها، افزونه‌ای که تداخل ایجاد کرده را پیدا کنید و آن را غیر فعال کنید. اگر با تغییر نام پوشه plugins مشکل حل نشد، نام آن را به حالت اولیه برگردانید و مسیر خطایابی را ادامه دهید.

سومین روش غیرفعال کردن قالب و استفاده از قالب پیشفرض وردپرس است. برای این کار وارد مسیر wp-content از هاست خود شوید و پوشه themes را باز کنید. از این پوشه نام پوسته فعلی سایتتان را تغییر دهید تا پوسته پیش‌فرض وردپرس برایتان فعال شود. اگر با این روش مشکل حل شد، نسخه قبلی پوسته سایتتان را نصب کنید و منتظر بروزرسانی جدید باشید و اگر مشکل حل نشد، نام پوسته را به حالت اولیه بازگردانید و گام بعد را امتحان کنید. (همیشه بجز پوسته اصلی سایتتان یکی از پوسته‌های وردپرس که معمولا به نام همان سال هستند مانند پوسته 2023 یا هریک از پوسته‌های دیگر را نصب کنید تا بتوانید با این روش خطایابی را انجام دهید)

گام چهارم در رفع مشکل صفحه سفید افزایش حافظه وردپرس است. برای حل این مشکل، کد زیر را در بخشی که کدهای define قرار داره (معمولاً قبل از خط /* That’s all, stop editing! Happy blogging */) اضافه کنید و فایل را ذخیره کنید.

				
					define('WP_MEMORY_LIMIT','256M');
				
			

پنجمین گام در رفع مشکل صفحه سفید، بررسی سطح دسترسی فایل‌ها و پوشه‌ها در هاست است. برای این کار، وارد فایل منیجر هاست شوید و پوشه‌ها و فایل‌های وردپرس را بررسی کنید که سطح دسترسی آن‌ها به شکل زیر باشد.

  • سطح دسترسی فایل‌های وردپرس: 664
  • سطح دسترسی پوشه‌های وردپرس: 755
  • سطح دسترسی برای فایل wp-config.php مقدار 660 باشد.

بعد از اینکه سطح دسترسی را برای موارد ذکر شده چک کردید، روش بعد را بررسی کنید.

آخرین روش برای حل این مشکل نیز این است که بررسی کنید سایت شما وارد صفحه تعمیر نشده باشد که در ادامه‌ی مقاله به روش انجام این مورد می‌پردازیم.

اگر هنوز نمیدونید سایت وردپرسیتون به چه افزونه‌هایی نیاز داره یا هنوز پوسته مورد نیازتون رو انتخاب نکردید، این دو مقاله رو از دست ندید:

برای آشنایی بیشتر با خطاهای رایج وردپرس و رفع خطا های رایج در وردپرس، می‌توانید مقاله‌ی common wordpress errors را در سایت وردپرس بررسی کنید.

ماندن در صفحه تعمیرات پس از اتمام آپدیت

Briefly unavailable for scheduled maintenance. Check back in a minute

زمانی که شما می خواهید یک افزونه یا هسته ی وردپرس را آپدیت کنید، به محض اینکه بر روی دکمه بروزرسانی کلیک می‌کنید، وردپرس سایت شما را وارد حالت تعمیر میکند تا فایل های مورد نیاز را دریافت کرده و بروزرسانی را به طور صحیح انجام دهد. اگر همه چیز به درستی پیش برود، سایت شما بلافاصله پس از اتمام آپدیت از حالت تعمیر بیرون خواهد آمد و به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

حالا اگر به هر دلیلی، بروزرسانی به طور کامل انجام نشود، وبسایت شما در حالت تعمیر باقی مانده و پیام “جهت انجام عملیات تعمیرات زمان‌بندی شده برای مدت کوتاهی در دسترس نیست. یک دقیقه دیگر مراجعه کنید.” یا در نسخه انگلیسی خطای “Briefly unavailable for scheduled maintenance. Check back in a minute.” را برای شما به نمایش در می آورد. بنابراین این پیام در واقع یک خطا نیست، بلکه صرفا یک نوع اطلاع رسانی در مورد وضعیت سایت شماست و این مورد خطایی نیست که برای حل آن نیازی به خطایابی وردپرس داشته باشید.

اولین قدم در رفع این مشکل این است که اگر زمان اتفاق این مشکل در حال به روز رسانی وردپرس بوده اید، از به روز رسانی کامل وردپرس اطمینان حاصل کنید تا سایتتان در آینده دچار مشکل نشود.

پس از اینکه از به روز رسانی کامل هسته ی وردپرس اطمینان حاصل کردید، وارد هاستتان شوید و وارد پوشه اصلی وردپرستان شوید و به دنبال فایل با عنوان .maintenance بگردید و این فایل را حذف نمایید تا سایت شما به حالت عادی خودش بازگردد. اگر فایل .maintenance  را مشاهده نکردید، تنظیمات فایل منیجر خود را روی حالتی تنظیم کنید که فایل‌های hidden را به شما نمایش دهد.

با انجام مراحل بالا، پیام تعمیر حذف خواهد شد و وبسایت شما به حالت عادی باز می‌گردد.

خطایابی Critical Error

There has been a critical error on your website. Please check your site admin email inbox for instructions
learn more about debugging in wordpress

در این حالت، شما صفحه ای که فقط یک متن خطای یک خطای مهم در این وب سایت وجود دارد یا خطای There has been a critical error on this website را مشاهده می کنید و مشکل این است که هیچ ایده‌ای از دلیل بروز خطا و چگونگی رفع آن ندارید.

همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، خطای صفحه سفید باعث می‌شود که کل وب‌سایت و گاهی اوقات بخش مدیریتی شما به‌عنوان یک صفحه سفید خالی بارگیری شود و شما دسترسی به هیچ قسمتی از سایت نداشته باشید. در نسخه های جدید وردپرس، این صفحه خالی به خطای بحرانی و متن گفته شده، تغییر کرده است و مدیر سایت می‌تواند با مراجعه به ایمیل تعریف شده در وردپرس، علت بروز خطا را متوجه شود و آن مشکل را حل کند. اما اگر ایمیلی دریافت نکردید، مراحل گفته شده در بخش خطایابی صفحه سفید را انجام دهید تا مشکل سایتتان حل شود.

امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد و بتواند به شما در خطایابی و حل مشکلات سایتتان کمک کند.

در صورتی که سوالی در مورد این مطلب دارید، می‌توانید آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

فهرست مقاله

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب آموزشی مرتبط