SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. به طور خلاصه به روند بهینه شدن یک سایت در نتایج جستجوی موتور های جستجو و شبکه های اجتماعی است. هرچه تعداد بازدید کنندگان یک سایت بیشتر باشد بالاترین مکان را در موتور جستجو از آن خود میکند که این به معنای همان درآمد زایی است. بهینه سازی سئو شامل نزدیک بودن عبارت سرچ شده توسط کاربر با کلمه کلیدی سایت، ویرایش مطالب متناسب با معیار های موتور جستجو و حذف موانع و لینک های درونی و برونی وبسایت ها است.
فرایند عمومی موتورهای جستجو
- crawling: گشتن و جستجو کردن تمامی صفحات وب به صورت کامل
- indexing: نمایه گذاری کردن بر اساس الگوریتم های موتور جستجو
- result: نتیجه گیری کلی
انواع SEO
چهار نوع اصلی سئو از نظر زمان، خطر پذیری، ارزش و هزینه با هم متفاوتند که هر 4 نوع به شما در بهتر دیده شدن در نتایج موتور جستجو کمک می کنند.
white hat SEO (سئو کلاه سفید)
تمامی راه هایی که مطابق با قوانین موتور جستجو است و سایت شما را در مدت زمان طولانی تری به هدف خود میرساند اما این مدت زمان باعث می شود ارزش و پایداری سایت شما بیشتر شود و خطر پذیری کمتری به همراه دارد که شامل انتخاب صحیح کلمه کلیدی، مطالب غیر کپی و مفید برای کاربران، تبلیغ سایت در شبکه های اجتماعی، سئو داخلی، سئو خارجی و سئو تکنیکال است.
سئو داخلی
به مجموعه اقداماتی که با هدف بهینه سازی اجزای فرانت اند و بک اند سایت انجام میشود تا سایت ما بازدید بیشتر و رتبه بهتری داشته باشد.
راه های بهبود سئوی داخلی
- عنوان صفحه وب بین 6 تا 12 کلمه باشد. (بیشتر از 70 کاراکتر نباشد)
- کلمه کلیدی در عنوان سایت را بیشتر از دو بار استفاده نکنید.
- در صورت استفاده از عنوان انگلیسی حرف اول supper-case باشد.
- تگ ها از h1 تا h6 متوالی نباشند.
سئو خارجی
با هدف جلب اعتماد موتور های جستجو بر تعداد لینک هایی که از سایت های دیگر به سایت شما شده اند کار میکند.
سئو تکنیکال
به مجموعه اقداماتی که در زیر مجموعه سئو داخلی و خارجی نیستند مثل سرعت سایت و responsive بودن سایت.
برای اطلاع بیشتر از چگونگی افزایش سرعت سایت خود میتوانید به مقاله افزایش سرعت سایت ما هم سر بزنید.
black hat SEO (سئو کلاه سیاه)
تمام راه هایی که برخلاف قوانین موتور جستجو است و سایت شما را به سرعت به هدف مورد نظرتان میرساند اما ناپایدار است. همچنین فوق العاده ارزان است و خطر از بین بردن سایت شما را از نتایج موتور جستجو به همراه دارد که شامل تکرار بیش از اندازه کلمه کلیدی، کپی متن از سایت های دیگر، خرید بک لینک و … میشود.
gray hat SEO (سئو کلاه خاکستری)
تکنیک هایی که بین دو سئو ی کلاه سیاه و کلاه سفید وجود داشته باشد و جز دستورالعمل های گوگل نیست مثل تبادل لینک، تبلیغات پولی و محتوای تغییر یافته.
negative SEO (سئو منفی)
استفاده از روش کلاه سیاه یا خاکستری با هدف آسیب رساندن به سایت های رقیب را سئو منفی گویند مثل دزدیدن مطالب آن ها یا ارسال نظرات منفی
خواص SEO
- افزایش ترافیک سایت
- کمک به کاربر برای یافتن مطالب خود در کمترین زمان
- موجب دیده شدن سایت در شبکه های اجتماعی
نکات مهم SEO
- طراحی خاص صفحه 404
- عدم استفاده از متون طولانی
- عدم استفاده از pop up ها تا حد امکان
- توجه به واکنش گرایی سایت
- استفاده از تگ map یا area در پایین صفحه
- تگ alt در تصاویر حداکثر 12 کلمه باشد
- استفاده از کد css یا js در داخل کد html نه به صورت external
- از متا تگ author برای نوشتن نام نویسنده در سایت استفاده شود.
- تگ iframe صفحات خود را غیر فعال کنیم تا در وبسایت های دیگر نمایش داده نشود.
ابزار بررسی سایت از نظر سئو
جمع بندی
در مقاله سئو سعی کردیم تا شما را با فرایند عمومی کلیه موتورهای جستجو آشنا کنیم و در ادامه با انواع سئو و ترفندهای آن آشنا شدیم که چه راه هایی به طور موقت و چه راه هایی به طور پایدار جایگاه سایت شما را تضمین میکند. در انتها هم چندین ابزار برای نمره دهی به سایت خودتان آوردیم تا سایت تان را از نظر سئو بررسی کند و نمره بدهد تا از جایگاه سایت خود نزد موتورهای جستجو آگاه شوید.
امیدواریم مطالب این مقاله برای شما مفید باشد و بتواند شما را در بالا بردن هر چه بیشتر جایگاه سایتتان کمک کند.
در صورتی که سوالی در مورد این مطلب دارید، میتوانید آن را از طریق بخش دیدگاهها با ما در میان بگذارید.