جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

فضای مناسب وردپرس

در این مقاله به بررسی فضای اشغال شده توسط وردپرس و فضای مناسب برای هر دسته از سایت های وردپرس می‌پردازیم.
فضای وب

در این مقاله به بررسی موضوع فضای مناسب وردپرس در هر گروه از سایت‌های وردپرسی خواهیم پرداخت. یکی از عواملی که قبل از طراحی وبسایت باید به آن توجه کرد، فضای مورد نیاز آن سایت است. یک وبسایت بسته به نوع کاربردی که دارد، به میزان فضایی احتیاج دارد که این فضا به عواملی مثل حجم قالب، هسته سایت و … بستگی دارد. علاوه بر انتخاب فضای مناسب در هنگام راه‌اندازی سایت باید سرویسی انتخاب شود که امکان تعمیم فضای آن در آینده وجود داشته باشد تا در صورت رشد کسب و کار با مشکل کمبود فضا مواجه نشویم.

فضای دیسک یا حافظه داخلی چیست؟

این فضا، فضای لازم برای تمام فایل‌های مورد نیاز وبسایت است که سرویس میزبانی وب در سرور یا هاست به ما اختصاص می‌دهد و می‌توانیم برای نگهداری اسکریپت و سایر محتویات سایت از آن استفاده کنیم. 

چه سایت هایی به حجم زیادی احتیاج دارند؟

  • وبسایت های انتشار ویدئو و موسیقی و سایت‌های مربوط به بازی.
  • سایت هایی در رابطه با بازاریابی و کسب و کار که محتواهای تصویری و ویدیویی یا اپلیکیشن تجاری دارند.
  • سایت های فروشگاهی که دارای محصولات زیادی هستند و سایت‌هایی که محصولات مجازی می‌فروشند.
  • وبسایت های خبری؛ زیرا نیازمند محتواهای جذاب تصویری و ویدیویی هستند.
  • وبسایت‌هایی که تعداد کاربران زیاد و کامنت‌های بسیار زیادی دارند، به دلیل حجم بالای این اطلاعات حجم نسبتاً زیادی دارند.

حجم سایت های وردپرسی

  • به طور میانگین حجم هسته وردپرس 8.9 مگابایت است.
  • حجم قالب های وردپرسی به طور میانگین حدود 25 مگابایت است.
  • حجم پایگاه داده‌های وردپرسی حدود 85 مگابایت است.
    (برخی شرکت‌های هاستیگ فضای پایگاه داده را جزو فضای هاست حساب می‌کنند)
  • به طور میانگین، در سایت‌های وردپرسی حدود 100 مگابایت از فضای هاست را افزونه‌ها اشغال می‌کنند.

 شما میتوانید درمقاله انواع قالب در وردپرس در مورد انواع پوسته ها اطلاعات بیشتری کسب کنید و با آگاهی بیشتری پوسته مناسب سایت خود را انتخاب کنید و در فضای هاست یا سرور خود صرفه جویی کنید.

فضای مناسب هر سایت وردپرسی

فضای مناسب برای هر سایت وردپرسی به عوامل زیادی از جمله امکانات موجود در سایت و حجم رسانه‌های سایت بستگی دارد؛ اما در ادامه فضای مناسب برای چند دسته از سایت‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • برای سایت‌های شرکتی و شخصی، فضای مناسب حداقل 1 گیگابایت است اما اگر در سایتتان نیاز به آپلود تصاویر زیاد یا ویدئو برای معرفی خود دارید، فضای هاست خود را 2 تا 3 گیگابایت در نظر بگیرید.
  • در سایت‌های فروشگاهی، با توجه به وجود تصاویر زیاد، فضای مناسب حدود 5 گیگابایت است. البته اگر فروشگاه شما محصولات فیزیک ارائه می‌دهد و نیازی به آپلود فایل‌های زیادی ندارید، فضای 2 تا 3 گیگابایتی هم می‌تواند مناسب فروشگاه شما باشد.
  • برای سایت‌های آموزشی می‌توانید ویدئو های رایگان خود را در Aparat و سایر ویدئو‌های آموزشی را در سرویس‌هایی که امکان رمزنگاری و پخش آنلاین ویدئو ها را دارند، مانند سرویس ابری آروان، SpotPlayer و … قرار دهید. در این حالت 1 تا 2 گیگابایت فضای مناسبی برای سایت شما است اما اگر می‌خواهید آموزش‌هایتان را در هاست خودتان آپلود کنید، حجم آموزش‌ها را نیز به این اعداد اضافه کنید.
  • در سایت‌های خبری و وبلاگی، با توجه به این که تعداد پست‌ها زیاد است و برای هر پست حداقل به یک تصویر جذاب نیاز دارید، بهتر است از شرکت‌های هاستینگی که هاست با فضای نامحدود ارائه می‌کنند استفاده کنید؛ اما برای ابتدای کار هاست‌های 5 گیگابایتی نیز فضای مناسبی برای سایت شما هستند.

موارد بالا فضای مناسب برای سایت‌هایی با استفاده نرمال هستند و ممکن است برای مثال یک هاست 500 مگابایتی هم بتواند به خوبی نیازهای سایت شرکتی شما را پاسخگو باشد. پس شما باید با توجه به نیاز کسب‌و‌کارتان و امکانات مورد نیاز در سایت، فضای مناسب برای کسب و کارتان را تشخیص دهید.

بررسی میزان فضای مصرفی سایت

در این بخش از آموزش فضای مناسب وردپرس، دو روش برای بررسی فضای اشغال شده توسط سایت را بررسی می‌کنیم.

1-با نصب افزونه

فضای مورد نیاز هر نوع سایت

افزونه رایگان my simple space را نصب کنید و به راحتی جزئیات مربوط به فضای سایت را در بخش جدیدی که این افزونه در پیشخوان وردپرس شما ایجاد کرده ببینید.

2- از طریق کنترل پنل هاست

راه های بررسی میزان فضای مصرفی سایت

از بخش statics در کنترل پنل هاست خود می‌توانید یک نمای کلی از میزان مصرفی منابع در سایت را مشاهده کنید.

چند نکته برای کاهش حجم سایت‌های وردپرسی

  • برای صرفه جویی در فضای مربوط به بخش رسانه‌های سایت، به جای بارگذاری مستقیم فیلم و عکس در سایت، از پلتفرم‌هایی مثل آپارات یا فضاهای ابری استفاده کرد.
  • اگر مجبور هستید عکس یا فیلم‌های خود را در هاست مربوط به وردپرس آپلود کنید، قبل از بارگذاری حتماً فایل‌های خود را فشرده کنید.
  • در بازه‌های زمانی مشخص بخش رسانه‌ها، افزونه‌ها و پایگاه داده‌های وردپرس را بررسی کنید و مواردی که دیگر به آن‌ها نیاز ندارید یا به ندرت از آن‌ها استفاده می‌کنید را پاک کنید.
  • بخش “زباله‌دان” مربوط به هر کدام از قسمت های وردپرس(دیدگاه ها، نوشته ها، برگه ها و …) را بررسی و تخلیه کنید.
  • اگر فضای ذخیره سازی ایمیل، بخشی از پلن سرور شما است، ایمیل های دریافتی را در بازه های زمانی مشخص پاک کنید تا فضای شما را بیهوده اشغال نکنند.

آینده نگری در انتخاب فضای مناسب وردپرس

ممکن است کسب و کار شما در حال حاضر در ابتدای مسیر باشد و سایت شما نیاز به فضای زیادی نداشته باشد، اما با گذشت زمان و پیشرفت کسب و کار شما، ممکن است به فضای بیشتری نیاز داشته باشد یا بالعکس، متوجه شوید که فضای هاست شما برای معرفی کسب و کار شما بزرگ است. برآورد شما برای انتخاب پلن فضای هاست یا سرور باید با آینده‌نگری و تخمین صحیح انجام شود و همیشه سعی کنید فضایی بیشتر از نیاز سایتتان را انتخاب کنید. علاوه بر این، همیشه از شرکت‌های معتبر هاست یا سرور سایت خود را بخرید، چون این شرکت‌ها امکان تغییر پلن را برای شما فراهم می‌کنند و در آینده دچار مشکل نخواهید شد.

پیشنهاد ما استفاده از هاست‌های ابری است که هم هزینه مناسبی دارند و هم با توجه به نیازتان می‌توانید فضای هاست خود را هر زمان که بخواهید، کم یا زیاد کنید. جهت آشنایی بیشتر با انواع هاست، می‌توانید سری به آموزش آنچه باید از هاست بدانیم بزنید. 

امیدواریم مطلب فضای مناسب وردپرس برای شما مفید بوده باشد.

در صورتی که سوالی در مورد این مطلب دارید، می‌توانید آن را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

فهرست مقاله

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه کاربران
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
مطالب آموزشی مرتبط